۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
3
سکشن دوم کارگاه های ارتقاء روان سلامت روان کارکنان در محیط های کاری استان خوزستان

*برگزاری دوره ای کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط های کاری استان خوزستان*     اعتیاد به مواد مخدر یک نوع بیماری روانی ، روانی و اجتماعی است و هیچ کارگر و یا کارمندی در دستگاه های دولتی و غیر دولتی نباید به علت ابتلا به این بیمار از محل […]

نویسنده : فرزاد مرادی منبع : جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان
پ
پ

*برگزاری دوره ای کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط های کاری استان خوزستان*

 

 

اعتیاد به مواد مخدر یک نوع بیماری روانی ، روانی و اجتماعی است و هیچ کارگر و یا کارمندی در دستگاه های دولتی و غیر دولتی نباید به علت ابتلا به این بیمار از محل کار خود اخراج و یا مورد بی مهری قرار گیرند زیرا این بیماری مانند سایر بیماریها قابل درمان است.

 

به گزارش روابط عمومی جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان و به نقل از شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان ،به دنبال برنامه های دوره ای کارگاه آموزشی با اهداف پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ، سلامت روانی در محیط های کاری و معایب و مضرات فضای مجازی ،بخش دوم کارگاه در روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی آقای مهدی پورمدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان برگزار شد.

 

در این کارگاه مدیر عامل جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان و رئیس کمیته پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری استان در خصوص لزوم کنترل و پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری گفت : محیط های کاری هم پناهگاه امنی برای مصرف مواد مخدر و هم محیط مناسب برای پیشگیری و مقابله با مواد مخدر می باشد.

داریوش مرادی در ادامه افزود: یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در امر پیشگیری در محیطهای کاری آموزش سه گانه در شرکتها است. ابتدا باید مدیران و سرپرستان آموزش لازمه را ببیند که چگونه با یک پرسنلی که دچار بیماری روانی و اجتماعی اعتیاد هست برخورد کنند. در غیر این صورت برنامه پیشگیری دچار خلع جدی خواهد شد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه بعضی شرکت ها به علت فرار از مسئولیت اجتماعی خود و یا ضعیف اجرا کردن مسئولیت اجتماعی در سازمان خود آنگونه که باید و شاید کاری اساسی در پیشگیری نکرده اند.

 

مرادی در ادامه یادآورشد: ۷۰ درصد سازمانها سم زدائی و پاک سازی جسمی و روانی افرادی که دچار بیماری اعتیاد هستند را به این موضوع بسنده کرده اند که ۳۰ روز در یک کمپ ترک اعتیاد بستری کنند و بعد از گذراندن دوره بستری مجددا به کار دعوت می کنند. باید به این دسته مدیران و کارفرمایان عرض کنم که کمپ ها فقط ۵ درصد از سم زدائی یک فرد معتاد را انجام می دهند در صورتیکه اصل کار سم زدائی فرد معتاد اقدامات خدمات مشاوره توسط مشاورانی که در امر پیشگیری و درمان معتادان دورهای تکمیلی را دیده اند ، می باشد .

 

مرادی در ادامه گفت: برای نتیجه گیری ایده آل در امر پیشگیری ارتباط خانواده معتاد ، مدیران ، سرپرستان و مشاوران بسیار حائز اهمیت است . در غیر این صورت پیشگیری و درمان نتیجه ناقص در پی خواهد داشت. هیچ مدیر و سرپرستی حق ندارد وقتی کارکنانی که بهبود یافتند و بازگشت بکار شدند آنان را مکرر مورد نکوهش قرار دهند و کاری کنند که آن فرد گوشه گیر و منزوی شود. بلکه باید به آنان کار واگذار کنند که آن شخص احساس کند هنوز آن شرکت به وجود ایشان نیاز دارد و می تواند از خدمات ایشان بطور مطلوب بهره گیری کند.

 

مرادی در ادامه گفت :در تحقیقاتی اثبات شده که اجحاف و بی عدالتی بعضی مدیران در محیط های کاری منجر به گرایش بعضی کارکنان به مصرف مواد مخدر می شود.

وی در ادامه به ضرورت پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محیط های کاری اشاره کرد و گفت غیبت کاری مصرف کنندگان مواد در محیط کار دو الی سه برابر سایر کارکنان است ، افراد وابسته به مواد در مقایسه با سایر کارکنان ۳ برابر بیشتر درخواست هزینه درمان مشکلات پزشکی می کنند و ۵ برابر بیشتر از سایر کارکنان درخواست غرامت می کنند ، در محیط های کاری بین ۲۵ تا ۳۰ درصد حوادث کاری بعلت تاثیر مصرف مواد است ، سوء مصرف مواد ۵۰ درصد از تمام علل کاهش تولید کارخانجات را تشکیل می دهد. کارفرمایان باید برای شناسائی کارکنانی که دچار بیماری اعتیاد هستند (رسمی و غیر رسمی) هر ۶ ماه یکبار بدون هیچ گونه تبعیضی بین پرسنل تست و غربالگری اعتیاد را در شرکتها و سازمانهای خود انجام بدهند.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت ها و سازمانهایی که نیروی انسانی ۴۰۰ نفر به بالا در اختیار دارند باید در محیط های کاری مرکز مشاوره راه اندازی کنند و یا با مراکز مشاوره معتبر قرارداد منعقد کرده تا به موقع به افراد در معرض خطر اعتیاد مشاوره لازمه را ارائه بدهند تا به خوبی در امر درمان و پیشگیری اقدام نمایند. این مراکز مشاوره همچنین برای کنترل و مقابله با آسیب های احتمالی از سوی افراد معتاد که دچار بیماری اعتیاد در شرکتهای خود هستند بسیار مفید بوده و جلو خسارات احتمالی را خواهد گرفت و در ادامه تاکید داشت که شرکتهائی که کارکنان آنان بصورت طرح اقماری ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت کار می کنند باید بطور جدی در کاهش زمان کار و استراحت کارکنان خود اقدام نمایند چون متاسفانه آمار نشان می دهد که شرایط اینگونه طرح اقماری به سلامت محیطهای کاری و کانون خانواده ها آسیب قابل توجه ای وارد نموده است.

 

وی گفت: والدین باید دوست و راهنمای خوبی برای فرزندان باشند تا فرزندان به والدین اعتماد کنند در غیر این صورت اگر پلیس فرزندان شدید، فرزندان احساس می کنند مجرم هستند و بخاطر اینکه مورد نکوهش والدین قرار نگیرند سعی می کنند مشکلات خود را پنهان و بازگو نکنند آن موقع است به افراد گرگ صفت در بیرون از خانه اعتماد کرده و در چنگال آنان اسیر می شوند و بر روی ذهن فرزندانتان برنامه ریزی مخرب می کنند.

 

در ادامه دکتر لنجانی در خصوص استرس و اضطراب و سلامت روانی محیط های کاری و خانواده گفت: استرس و اضطراب در محل کار مشکلات جبران ناپذیری را برای کارکنان ایجاد کرده و سلامت کاری آنان را به مخاطره می اندازد. بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب در محیط های کاری این است که مدیران به مشکلات کارکنان خود توجه خاص داشته باشند و به طور واقعی در رفع مشکلات آنان کوشا باشند.

 

 

در پایان این جلسه سروان جمالی نماینده پلیس فتای استان در خصوص مضرات فضای مجازی و راهکارهای کنترل و پیشگیری از بروز حوادث توضیحات تکمیلی را ارائه داد.

همچنین در پایان سخنرانان به سوالات حضار در جلسه پاسخ دادند.

در خاتمه مرادی تاکید د‌اشت که مدیران در خصوص برنامه های آموزش و توزیع بسته های آموزشی بین کارکنان و خانواده اقدام جدی نمایند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.