۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
3

برگزاری دوره ای کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط های کاری استان خوزستان   هیچ مدیری نمیتواند بخاطر اینکه کارمندی دچار بیماری اعتیاد باشد او را از کار اخراج کند، به جز مواردی که قانون اجازه دهد. به گزارش روابط عمومی جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش […]

نویسنده : فرزاد مرادی منبع : جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان
پ
پ

برگزاری دوره ای کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط های کاری استان خوزستان

 

هیچ مدیری نمیتواند بخاطر اینکه کارمندی دچار بیماری اعتیاد باشد او را از کار اخراج کند، به جز مواردی که قانون اجازه دهد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان به دنبال برنامه های دوره ای کارگاه آموزشی با اهداف پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ، سلامت روانی در محیط های کاری و معایب و مضرات فضای مجازی در روز دهم اسفند ۱۴۰۱ به میزبانی شرکت شهرک های صنعتی خوزستان برگزار شد.
در این کارگاه مدیر عامل جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان و رئیس کمیته پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری استان گفت: محیط های کاری هم پناهگاه امنی برای مصرف مواد مخدر هست و هم محیط مناسب برای پیشگیری و مقابله با مواد مخدر می باشد . داریوش مرادی در ادامه افزود: مدیران و سرپرستان شرکت ها باید به مسائل عاطفی و آرامش شغلی کارکنان توجه ویژه ای داشته باشد و از تبعیض ظالمانه که باعث استرس و اضطراب کارکنان در محیط کار می شود، بطور جدی خودداری کنند .وی یادآور شد: بجای برخوردهایی که باعث تخریب روح و روان کار کنان می شود، مهر ورزی و همدلی و هفکری را حاکم کنیم. در غیر اینصورت نگاه منفی و برخورد قهری در محیط های کاری می تواند خود عامل اعتیاد بعضی از کارکنان شود. که اثرات آن غیبت از کار ، عدم حضور به موقع و زود ترک کردن محل کار، فراراز کار و فشار کار بر روی دیگر نیروهای شاغل ، مشکلات جانی ، هزینه های سنگین مالی برای درمان کارکنان دچار بیماری اعتیاد ، خسارات جبران ناپذیری در امر تولید و هر آنچه که به سلامت محیط کاری آسیب برساند را در بر خواهد داشت.
وی در ادامه از مدیران شهرکهای خواست برای کنترل و مقابله با آسیب های احتمالی از سوی افراد معتاد که دچار بیماری اعتیاد در شرکتهای خود هستند. باید هر چه سریعتر اقدام به تاسیس و راه اندازی مرکز خدمات مشاور نمایند، تا به موقع به یاری افراد در معرض خطر ناشی از آسیب های، اعتیاد به مواد مخدر بشتابند.مرادی در ادامه تاکید کرد :در جهان امروز اعتیاد بعنوان یک بیماری اجتماعی و روانی ناشی از فشارهای اجتماعی شناخته شده است و با این گونه بیماران باید با مهربانی و محبت برخورد کرد نه باخشونت و طرد کردن آنان .هیچ مدیری حق ندارد کارکنانی که دچار بیماری اعتیاد هستند. را از کار اخراج و یا حقوق آنان را قطع کند، بلکه باید مورد حمایت قرار گیرند .
در ادامه دکتر عبادی در خصوص استرس و اضطراب و سلامت روانی محیطهای کاری گفت: استرس و اضطراب در محل کار مشکلات جبران ناپذیری را برای کارکنان ایجاد کرده و سلامت کاری آنان را به مخاطره می اندازد. بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب در محیطهای کاری این است که مدیران به مشکلات کارکنان خود توجه خاص داشته باشند و بطور واقعی در رفع مشکلات آنان کوشا باشند.
لنجانی نیز گفت: اگر مدیران واحد های آموزش و منابع انسانی در آموزش مهارتهای زندگی به خوبی هزینه کنند و از اساتید برجسته در آموزش دادن کارکنان خود بپردازند و امنیت شغلی و رفاهی کارکنان را تضمین نمایند، سلامت محیط های کاری شرکت ها قطعی خواهد بود. در این مسیر ایجاد نشاط و شادی در محیط های کاری و خانواده ها باید برنامه ریزی دقیق و به روز شود به شرط اینکه در برنامه ریزی ها، خانوادها و کارکنان مشارکت جدی داشته باشند و مدیران به نظرات آنان احترام بگذارند و کرامت انسانی را به خوبی به جا آورند. وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که نیروی کار از سلامت کامل روحی و روانی برخودار نباشد شرکت ها بازده کاری و سود دهی خوبی را هم نخواهد داشت.
در ادامه سرگرد ویسی به طور تخصصی در مورد مضرات و معایب استفاده از فضای مجازی گفت: در بعضی مواقع فضای مجازی خطرات جانی ، مالی و ناموسی را برای خانواده ها داشته است. وی تصریح کرد: هنگامی که فرزندان وارد اینترنت و فضای مجازی می شوند والدین سعی کنند در کنار فرزندان خود باشند و آنان را به درستی راهنمایی کنند و توضیحات لازمه را گوشزد کنند و عدم کنترل فرزند توسط والدین می تواند آنان را بطور جدی دچار ناهنجاری اجتماعی کرده و به عنوان یک فرد هنجار شکن و بی مسئولیت تبدیل کند که نه تنها برای خود بلکه برای جامعه تهدید جدی خواهند بود.
در پایان سخنرانان به سوالات حضار جلسه پاسخ دادند.
در حاشیه این کارگاه آموزشی ، داریوش مرادی اظهار داشت: کار پیش گیری از اعتیاد در محیط های کاری بسیار دشوار و کاملا تخصصی و حرفه ای است و هیچ مدیری در شرکتها این حق را ندارد به صرف اینکه در محل کار شرکت خود کمیته داشته باشد در این کمیته ها از افراد غیر متخصصی و بدون اطلاع بهره گیری ننمایند که اصول کار پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و درمان را ندارند و حتی یک ساعت هم در این زمینه آموزشی را ندیده اند، استفاده کند، عدم توجه به این مهم می تواند آسیب شدید و جبران ناپذیری را در سلامت محیطهای کاری ایجاد کند و مشکلات فراوانی را به فرد که دچار بیماری اعتیاد است دو چندان کند. متاسفانه بعضی از مدیران شرکتهای بزرگ بدون آگاهی نسبت به سیاست پیشگیری و درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر تصمیم گیریهای غلط و غیر مسئولانه می گیرند و در روند فعالیت کاری کمیته پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیطهای کاری استان و جمعیت پیشگیری از مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خلا اساسی ایجاد می کنند و در بعضی مواقع کارشکنی می کنند و بطور قهرآمیز و تنگ نظرانه برخورد می کنند . و آشکارا قانون پیشگیری و درمان ترک اعتیاد ستاد مبارزه با مواد جمهوری اسلامی را نادیده گرفته و بطور سلیقه آنهم بطور نادرست برخورد می کنند. باید خطاب به این گونه مدیران شرکتهای بزرگ و مادر در استان عرض کنم که یکی از وظایف و مسئولیت اجتماعی آنان این ست که با سازمانهای مردم نهاد ( NGO ) ها که در زمینه آسیب های اجتماعی به ویژه آنانی که در خصوص پیشگیری و درمان اعتیاد در محیط های کاری فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دارند، همکاری همه جانبه داشته باشند چرا که این سازمانها در راستای سیاست کاهش اعتیاد به مواد مخدر در جامعه که دغدغه اصلی مقام معظم رهبری و سیاست کلی دولت خدمتگزار میباشد . حرکت می کنند. ولی متاسفانه اخیرا بعضی از مدیران در این راستا از وظیفه قانونی خود قصور کرده و بر خلاف قانون با بعضی سازمانهای مردم نهاد که پل ارتباطی دولت و مردم هستند برخورد قهری آمیز می کنند و پشت این عمل زشت آنها هیچ منطق و اصولی حاکم نیست و عملا این حرکت آنان خواسته و یا ناخواسته مقابله با سیاست های نظام جمهوری اسلامی در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد در جامعه میباشد . در صورتی که این مدیران دست از رفتار غیر منطقی و غیر اصولی خود بر ندارند اصلاحاتی در رفتار خود انجام ندهند در موقع لزوم آنان را به دستگاههای نظارتی استان و کشور به ویژه وزارت خانه مربوطه و به کارکنان معرفی خواهیم کرد.

جمعیت از زمان تاسیس که در سال ۸۳ بود تاکنون با تمام وجود به طور جهادی و فی سبیل الله در کاهش نرخ اعتیاد و سلامت روانی محیط های در کنار مدیران جهادی و بی ادعا بوده و منبعد هم خواهیم بود. به امید روزی که یک بیمار دچار اعتیاد در کشور نداشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.