۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
3
کارگاه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری استان خوزستان - شرکت برق منطقه ای استان خوزستان

به گزارش روابط عمومی جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان به دنبال برنامه های دوره ای کارگاه آموزشی با اهداف پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر در محیط های کاری و خانواده ، ارتقاء سلامت روانی در محیط های کاری و شناسایی معایب و مضرات فضای مجازی […]

نویسنده : فرزاد مرادی منبع : جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان
پ
پ

به گزارش روابط عمومی جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان به دنبال برنامه های دوره ای کارگاه آموزشی با اهداف پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر در محیط های کاری و خانواده ، ارتقاء سلامت روانی در محیط های کاری و شناسایی معایب و مضرات فضای مجازی (در محیط های کاری و خانواده ) در روز هشتم ۸ آبا ماه ۱۴۰۲ به میزبانی مدیر عامل و معاون منابع انسانی شرکت برق منطقه ای استان خوزستان، جناب آقای مهندس دشت بزرگ و جناب آقای مهندس خرسند برگزار شد:

در آغاز این کارگاه آموزشی جناب آقای دکتر مراد روشن بین – روان شناس و مدد کار اجتماعی و مدرس دانشگاه در خصوص مضرات مصرف انواع مواد مخدر در محیط های صنعتی و غیر صنعتی توضیحات خود را بیان کردند، محیط های کاری هم پناهگاه امنی برای مصرف مواد مخدر هست و هم محیط مناسب برای پیشگیری و مقابله با مواد مخدر می باشد. همچنین وی افزود: مدیران و سرپرستان شرکت ها باید به مسائل عاطفی و آرامش شغلی کارکنان توجه ویژه ای داشته باشد و از تبعیض ظالمانه که باعث استرس و اضطراب کارکنان در محیط کار می شود، بطور جدی خود داری کنند. وی یاد آور شد: بجای برخورد هایی که باعث تخریب روح و روان کارکنان می شود، مهر ورزی و همدلی و هفکری را حاکم کنیم. در غیر اینصورت نگاه منفی و برخورد قهری در محیط های کاری می تواند خود عامل اعتیاد بعضی از کارکنان شود. که اثرات آن غیبت از کار، عدم حضور به موقع و زود ترک کردن محل کار، فرار از کار و فشار کار بر روی دیگر نیرو های شاغل، مشکلات جانی ، هزینه های سنگین مالی برای درمان کارکنان دچار بیماری اعتیاد، خسارات جبران نا پذیری در امر تولید و هر آنچه که به سلامت محیط کاری آسیب برساند را در بر خواهد داشت.

وی در ادامه از مدیران قسمت های مختلف شرکت برق منطقه ای استان خوزستان خواست برای کنترل و مقابله با آسیب های احتمالی از سوی افراد معتاد که دچار بیماری اعتیاد در شرکتها و محل کار خود هستند. باید هر چه سریعتر اقدام به تاسیس و راه اندازی مرکز خدمات مشاور نمایند، تا به موقع به یاری افراد در معرض خطر ناشی از آسیب های، اعتیاد به مواد مخدر بشتابند.

مرادی در ادامه تاکید کرد: در جهان امروز اعتیاد بعنوان یک بیماری اجتماعی و روانی ناشی از فشارهای اجتماعی شناخته شده است و با این گونه بیماران باید با مهربانی و محبت برخورد کرد نه با خشونت و طرد کردن آنان، هیچ مدیری حق ندارد کارکنانی که دچار بیماری اعتیاد هستند. را از کار اخراج و یا حقوق آنان را قطع کند، بلکه باید مورد حمایت و درمان قرار گیرند.

همچنین در ادامه نماینده محترم پلیس فتای استان خوزستان جناب سرگرد ویسی به طور تخصصی در مورد مضرات و معایب استفاده از فضای مجازی گفت: در بعضی مواقع فضای مجازی خطرات جانی ، مالی و ناموسی را برای خانواده ها داشته است. وی تصریح کرد: هنگامی که فرزندان وارد اینترنت و فضای مجازی می شوند والدین سعی کنند در کنار فرزندان خود باشند و آنان را به درستی راهنمایی کنند و توضیحات لازمه را گوشزد کنند و عدم کنترل فرزند توسط والدین می تواند آنان را بطور جدی دچار ناهنجاری اجتماعی کرده و به عنوان یک فرد هنجار شکن و بی مسئولیت تبدیل کند که نه تنها برای خود بلکه برای جامعه تهدید جدی خواهند بود

در پایان جلسه آقای دکتر لنجانی در خصوص استرس و اضطراب و سلامت روانی محیطهای کاری گفت: استرس و اضطراب در محل کار مشکلات جبران ناپذیری را برای کارکنان ایجاد کرده و سلامت کاری آنان را به مخاطره می اندازد. بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب در محیطهای کاری این است که مدیران به مشکلات کارکنان خود توجه خاص داشته باشند و بطور واقعی در رفع مشکلات آنان کوشا باشند

لنجانی نیز گفت: اگر مدیران واحد های آموزش و منابع انسانی در آموزش مهارتهای زندگی به خوبی هزینه کنند و از اساتید برجسته در آموزش دادن کارکنان خود بپردازند و امنیت شغلی و رفاهی کارکنان را تضمین نمایند، سلامت محیط های کاری شرکت ها قطعی خواهد بود. در این مسیر ایجاد نشاط و شادی در محیط های کاری و خانواده ها باید برنامه ریزی دقیق و به روز شود به شرط اینکه در برنامه ریزی ها، خانوادها و کارکنان مشارکت جدی داشته باشند و مدیران به نظرات آنان احترام بگذارند و کرامت انسانی را به خوبی به جا آورند. وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که نیروی کار از سلامت کامل روحی و روانی برخودار نباشد شرکت ها بازده کاری و سود دهی خوبی را هم نخواهد داشت.

در حاشیه این کارگاه آموزشی ، داریوش مرادی اظهار داشت: کار پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری بسیار دشوار و کاملا تخصصی و حرفه ای است و هیچ مدیری در شرکتها این حق را ندارد به صرف اینکه در محل کار شرکت خود کمیته داشته باشد در این کمیته ها از افراد غیر متخصصی و بدون اطلاع بهره گیری ننمایند که اصول کار پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و درمان را ندارند و حتی یک ساعت هم در این زمینه آموزشی را ندیده اند، استفاده کند، عدم توجه به این مهم می تواند آسیب شدید و جبران ناپذیری را در سلامت محیطهای کاری ایجاد کند و مشکلات فراوانی را به فرد که دچار بیماری اعتیاد است دو چندان کند. متاسفانه بعضی از مدیران شرکتهای بزرگ بدون آگاهی نسبت به سیاست پیشگیری و درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر تصمیم گیریهای غلط و غیر مسئولانه می گیرند و در روند فعالیت کاری کمیته پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیطهای کاری استان و جمعیت پیشگیری از مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خلا اساسی ایجاد می کنند و در بعضی مواقع کارشکنی می کنند و بطور قهرآمیز و تنگ نظرانه برخورد می کنند . و آشکارا قانون پیشگیری و درمان ترک اعتیاد ستاد مبارزه با مواد جمهوری اسلامی را نادیده گرفته و بطور سلیقه آنهم بطور نادرست برخورد می کنند. باید خطاب به این گونه مدیران شرکتهای بزرگ و مادر در استان عرض کنم که یکی از وظایف و مسئولیت اجتماعی آنان این ست که با سازمانهای مردم نهاد ( NGO ) ها که در زمینه آسیب های اجتماعی به ویژه آنانی که در خصوص پیشگیری و درمان اعتیاد در محیط های کاری فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دارند، همکاری همه جانبه داشته باشند چرا که این سازمانها در راستای سیاست کاهش اعتیاد به مواد مخدر در جامعه که دغدغه اصلی مقام معظم رهبری و سیاست کلی دولت خدمتگزار میباشد . حرکت می کنند. ولی متاسفانه اخیرا بعضی از مدیران در این راستا از وظیفه قانونی خود قصور کرده و بر خلاف قانون با بعضی سازمانهای مردم نهاد که پل ارتباطی دولت و مردم هستند برخورد قهری آمیز می کنند و پشت این عمل زشت آنها هیچ منطق و اصولی حاکم نیست و عملا این حرکت آنان خواسته و یا ناخواسته مقابله با سیاست های نظام جمهوری اسلامی در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد در جامعه میباشد . در صورتی که این مدیران دست از رفتار غیر منطقی و غیر اصولی خود بر ندارند اصلاحاتی در رفتار خود انجام ندهند در موقع لزوم آنان را به دستگاههای نظارتی استان و کشور به ویژه وزارت خانه مربوطه و به کارکنان معرفی خواهیم کرد.

همچنین در پایان جلسه به صورت کلینیک پرسش و پاسخ به سوالات همکاران و حضار در جلسه پاسخ داده شد

 

در پایان جمعیت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و پژوهش آسیبهای اجتماعی استان خوزستان بر خود وظیفه میداند از زحمات تمام پرسنل شرکت برق منطقه ای استان خوزستان برای هماهنگی و برگزاری این کارگاه تقدیر ، تشکر و قدر دانی بنماید.

شایان ذکر است جمعیت از زمان تاسیس که در سال ۸۳ بود تا کنون با تمام وجود به طور جهادی و فی سبیل الله در کاهش نرخ اعتیاد و سلامت روانی محیط های در کنار مدیران جهادی و بی ادعا بوده و منبعد هم خواهیم بود. به امید روزی که یک بیمار دچار اعتیاد در کشور نداشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.